Amb afany recopilatori i etnològic, Cels Gomis, enginyer i introductor del bakuninisme a Catalunya, va escriure entre d’altres un llibre titulat La bruixa catalana. És un llibret sobre creences i supersticions recollides a tot Catalunya a l’entorn dels anys 1864 a 1915.
El llibret aplega moltes curiositats dignes d’esment referents a com fer-se bruixa o bruixot (amb un pacte que dura anys i fins que es trobi substitut/a), com transformar-se en animal (en gats negres, guineus o ocells, etc.), com participar en els aplecs amb el gran boc (arribant-hi nus a peu o damunt d’un pal d’escombra o d’un be negre), com congriar tempestes (fent batre l’aigua d’una bassa)... però una de les que més criden l’atenció és la que fa esment a la figura del desencordador.
Cels Gomis explica que hi ha la creença que quan un marit es troba impotent per a cohabitar amb la seva muller és que està “encordat”. Així, el qui es troba en aquest cas ha d’anar a trobar un desencordador i aquest, mitjançant certes oracions i pràctiques el desencorda i el torna hàbil per als deures conjugals.
Cels Gomis esmenta un llibre que he tingut el gust de consultar en línia que es diu Le sabbat dels sorciers, de Bourneville i E. Teinturier, que és un recull d’accions de bruixeria. En ell els autors exposen set maneres de fer que l’home no pugui tenir relacions sexuals amb la dona, és a dir, set maneres de tenir-lo “encordat” a través de la intercessió de la bruixa o el bruixot.
"Primera: fent que un dels cònjuges sigui avorrit per l’altre per calumnies, fent-lo sospitós, emmalaltint-lo o provocant-li una pudor insuportable
Segona: impedint que puguin acostar-se l’un a l’altre, ja sigui tenint-los en llocs separats, ja sigui interposant entre ells algun objecte.
Tercera: possibilitant que els esperits animals passin als membres genitals.
Quarta: privant l’home del líquid prolífic o assecant-lo.
Quinta: Fent tornar moll i tou el membre de l’home cada vegada que aquest vol pagar el deute conjugal.
Sisena: aplicant-li ingredients refrigerants.
Setena: fent estrènyer les parts de la dona o fent escurçar i quasi desaparèixer el membre de l’home."
He transcrit el text gairebé amb les mateixes paraules que l’original per copsar l’atmosfera del llibre que em penso que és del segle xvii. Em sobta que, per anomenar les pràctiques sexuals, es faci servir el concepte de “pagar el deute conjugal”. Però, és clar, caldria tenir en compte l’aspecte físic dels membres de la parella o les riqueses de cadascú abans de sorpendre’ns de la paraula emprada. Sobre els ingredients “refrigerants”, m’inclino a pensar que deu tractar-se d’ungüents (abans que de gel), tot i que són especulacions sobre pràctiques ancestrals algunes de les quals potser encara perduren i que sempre és bo de tenir-les present, no sigui que alguna bruixa o bruixot s’interposi en el nostre camí i vulgui fer-nos la guitza.
Nota: els gravats que il·lustren l’apunt formen part de l’esmentat llibre Le sabbat des sorciers, en l’edició del 1890.
Un article exCels! Coneixia un article dels Cels Gomis sobre bruixeria però no aquest llibre que té molt bona pinta.
ResponEliminaGràcies per l'apunt que ens el dona a conèixer i per la selecció del text: boníssim!
Galderich,
ResponEliminaGràcies; celebro que t'agradi. De debò que et recomano que entris a veure el llibre "Le sabbat des sorciers". A les biblioteques digitals de França hi ha autèntiques troballes. És un llibre delirant que dóna a conèixer pràctiques de bruixeria d'allò més truculentes. Els gravats i els textos són impressionants. Val la pena mirar-se'l.
Maite,
ResponEliminaQuines dues joies ens descobreixes!!! Les trobo fantàstiques -mai millor dit?- i molt interessants.
Aniré a veure també el llibre francès.
Aquest cap de setmana hi ha la fira de la bruixeria a Sant Joan Les Fonts. Fins i tot has triat bé la data per fer aquet apunt ;)
En Cels Gomis ve a ser la figura oposada al vell conegut Joan Amades, tant per l'ideologia social com per l'actitud davant les tradicions. De fet, se li deu més a aquest home que no pas a l'altre, tot i que Catalunya -com sempre- prefereix els individus d'ànima apocada i botiguera.
ResponEliminaL'enllaç al tractat de bruixeria que deixes és tota una perla!
Eulàlia,
ResponEliminaNo sabia això de la fira de bruixeria a Sant Joan les Fonts. De fet, d'ara només conec l'aquelarre de Cervera, que deu ser molt divertit. Ara bé, les trobades de bruixes, si és que se'n feien, sí que devien ser interessants, tenint en compte la ingesta de bolets i altres substàncies i la saviesa popular.
Lluís,
ResponEliminaSí, el Cels Gomis és el gran desconegut i m'han entrat moltes ganes de descobrir-lo a fons. La seva evolució política va des del federalisme fins a l'anarquisme d'arrel bakuninista. Va estar exiliat a Ginebra i des d'aleshores les seus articles a La Solidaritat van ser molt més revolucionaris. Va escriure en moltes publicacions anarquistes. I tens raó que el prisma sota el qual recull la saviesa popular és molt respectuós i innovador.
Maite, jo també tinc el llibre de "La bruixa catalana" del Cels Gomis a casa. Me'l vaig comprar per complementar les classes de Cultura i tradicions que la Gene proporcionava a col·lectius diversos i que vaig impartir durant un temps. En definitiva més pel vessant de les supersticions i creences populars que per cap altra cosa...
ResponEliminaEn fi, només puc dir que sort que ja no hi ha desencordadors ni encordadors pel món. Ni bruixes ni bruixots. Aquestes set maneres d'evitar les relacions sexuals són terrorífiques. No vull ni pensar que coi era això dels ingredients refrigerants i només de pensar que algú podria estrényer les meves parts m'esgarrifo tota! :-))
Núria,
ResponEliminaAplico el benefici del dubte en aquests casos. I allò de les "meigues" de "haberlas, háilas". De fet, estic segura que d'encordadors i de desencordadors segur que n'hi ha. Ara bé, que siguin eficaços... El poder de la suggestió dóna molt de si. El recull del Cels Gomis és tot ell molt entranyable, no creus?
El recull del Cels Gomis en sembla interessant i divertit... Algunes supersticions i creences són francament hilarants en el nostre temps! Sembla mentida, oi, que s'ho arribessin a creure? El que arriba a fer el poder de suggestió davant la ignorància i la feblesa humanes...
ResponEliminaPer cert, el tractat que ens has fet descobrir és bellíssim. Una troballa! Ptons.