dissabte, 3 de juliol del 2010

Puntualitzacions sobre Carles Sindreu

 L’Albert Benzekry de Sega de Mots m’ha enviat unes puntualitzacions molt interessants sobre la vida de Carles Sindreu, que reprodueixo tot seguit a la manera d’un apunt amb el seu permís. L’Albert Benzekry, que és un especialista sobre la figura de Sindreu, ha fet una dramatúrgia de la seva obra que va generar en un monòleg teatral, Match Ball Sindreu, i ha intervingut directament en la reedició de La klaxon i el camí a l’editoral Acontravent.

Benvolguts,

     En Carles Sindreu i Pons ni va ser franquista ni va ser feixista. Ell era home d'aplecs i de caceres, de costellada i porró blau, li plaïen els camins entre falgueres i les escopetades a l'afrau. I quan la nit serenament s'acostava, una companya volia ben a prop seu, que fes olor de pins i olor de brosta, i que tingués al cap dels dits un poc de neu.

    Ja coneixia els articles de Ramon Salvo, investigador que ha dedicat altres articles a Sindreu, especialment a la poesia visual i a la seva introducció a Catalunya, i on parla del fotomuntatge de La sardana en la aldea.

   Ha de ser innegable que el nom de Sindreu figura en les publicacions que esmenta, els àlbums d’homenatge a Franco, però jo, igual que Salvo, tampoc judico el grau d'adhesió al règim dels noms que transcriu. Tanmateix les intervencions de Sindreu no són col·laboracions ad hoc. Sindreu ha mamat el costumisme amb el seu oncle i el seu llibre més significatiu, La klaxon i el camí, és plena d'aquesta estètica entre llegendària ("els Xeles", "la fera de Rosanes") i lírica ("Radiacions"). El programa estètic de Sindreu no varia després del 39, al contrari. Als quaranta anys ja és un escriptor fet i ha escrit, almenys per a mi, el seu material més bo. Vull dir que, per bé o per mal, l'estètica sindreuenca no és incòmoda al franquisme perquè no li és ideològicament bel·ligerant, de la mateixa manera que tampoc hi trobarem, en la seva obra –almenys que jo sàpiga–, efusions catalanistes. Sindreu campa per altres àmbits. Fa país fent poble. El primer que publica durant el franquisme és La singular història d'un club de tennis, en català, l'any 1952, i la novel·la El senyor Joanet del Guinardó, també en català, l'any 1954, obra que hagué de passar censura, i la passà folgadament, tot i alguns entrebancs. Per què? Pel costumisme i humorisme "inofensiu" altra vegada. Però és una novel·la (i una història) que utilitza recursos literaris propers a l'avantguarda –jugades lèxiques i onomatopeies– que són marca de la casa. Sindreu deixa de banda el conreu de l'avantguardisme explícit perquè sap que l'estètica que proposa potser és massa trencadora i se centra, quan ho fa, en el conreu d'una literatura lírica i de costums.

   Van matar el seu pare a Montmany, el 1939, quan les tropes de Líster es batien en retirada. És enterrat al poble del Figaró. La seva extracció social és burgesa i sabien a qui agafaven i per què. La família marxa de l'Ametlla del Vallès i Sindreu no hi tornarà fins que coneix a la Filo, a mitjan dels cinquanta. El cop fou dur i suposo que no es poden descartar actuacions puntuals per despit, però això no ho podem saber. El que sí sabem és que el record que se'n té a la Garriga i a l'Ametlla, però, és el record d'un home incòmode amb el franquisme perquè no li permet el desplegament d'idees que voldria. A les tertúlies de la tocineria de can Perris, a la Garriga, amb en Torra, el dibuixant Garrell i d’altres, arrufa el nas quan surt el tema, però participa, en canvi, en multitud d'iniciatives que revitalitzen culturalment el seu àmbit d'influència (cine clubs, conferències, teatre...). No se li coneix cap exaltació al franquisme. Sindreu, si de cas, és acomodatici, no és cap intel·lectual orgànic ni teòric polític. Ni molt menys es va apuntar al carro triomfal o va perdre la força. Era un nen gran que d'amagat anava a comprar-se pastissos a can Mario i se'ls cruspia sense que la Filo ho sabés perquè si no el renyava.

   Els primers anys del franquisme són durs i contradictoris per a tothom. Recordem Pla, recordem Riquer, recordem Sagarra, Sánchez Juan... i un llarg etcètera. Gent que es queda i ha de recomposar el seu espai mental i fins i tot també el físic. Sindreu s'aboca a la publicitat i a les antiguitats, al que és més nou i al que és més vell, i de la seva síntesi en surt aquesta literatura infantil i somniosa, de vaguetats i expansions líriques, d'estètica tan propera i familiar. Que el seu nom surti en unes publicacions d'homenatge a Franco no obeeix a cap programa personal de Sindreu perquè no el podem aïllar del seu context generacional i social. La revolució de Sindreu no és una revolució política, la revolució de Sindreu és estètica i poètica, és contra el pas del temps que malmet un univers que ell malda per fixar en contes i en poemes i en col·leccions de retrats d'infants. Com hi pot estar en contra? Com pot voler canviar els principis fundacionals d'aquest seu món?

   El seu llegat artístic sols és correlat d'ell mateix. No hi busquéssiu pas tres peus al gat. Les seves cròniques, els seus articles, els seus poemes, els seus contes, tot plegat conforma un univers personal tendre i fantasiós. Quan més el llegeixes més tens el convenciment que Sindreu patia el temps que li tocà de viure. Que hagués patit qualsevol altre temps que hagués viscut. Jo de gran voldria ser Sindreu quan era petit. No sé si us he aclarit res. La lectura de La klaxon i el camí, reeditat a Acontravent, us en podrà arrodonir la panoràmica, especialment l'estudi de la Carme Arenas. Cordialment,

Albert Benzekry

 

 

6 comentaris:

  1. Maite i Albert,

    Res del que hem comentat contradiu el que de manera assenyada ha resumit l'Albert. Jo no sóc un gran coneixedor de l'obra d'en Carles Sindreu però si que he llegit el que va escriure en època republicana i després una mica, poc i ho reconeixo, el llibre del club de tenis. I la impressió que em va donar és la d'un bon vivant però res més, sense la força de bon vivant anterior.

    Em compraré l'edició de Acontravent (tota una garantia de qualitat) per llegir els articles que publiqueu, una bona recomanació d'un personatge que haig de reconèixer que m'atrau i no sé per què!

    Per una altra part lamento que em passés de llarg l'obra de teatre de Macht Ball Sindreu feta per La Perla 29, una altra garantia de qualitat.

    ResponElimina
  2. Resulta simptomàtic que la reedició en facsímil de El senyor Joanet del Guinardó fos l'obsequi que la Cooperativa Cultural Rocaguinarda va fer al barri en ocasió del seu 25è aniversari; i aquests de franquistes ni un pèl.
    Així podem disposar d'un document impagable del que havia estat el Guinardó abans que el zel immobiliari fes net de la seva fesomia.

    (La cooperativa Rocaguinarda es troba al carrer Xiprer, nº 13)

    ResponElimina
  3. Galderich,
    Sí, jo crec que per damunt de tot Sindreu devia ser un diletant que, durant la seva joventut (i abans de la guerra) va poder donar curs a la seva creativitat i més tard, amb l'ambient enrarit de la postguerra, va decidir quedar-se i anar tirant tan bé com podia.
    Per cert, us agraeixo a tots per l'intercanvi tan interessant que s'ha suscitat en el bloc arran del meu modest apunt. A mi també m'han entrat ganes de comprar l'edició de la "klaxon i el camí" i de saber-ne més sobre Sindreu.

    ResponElimina
  4. Girbén,

    Conec la cooperativa Rocaguinarda; de fet visc bastant a prop i he anat sovint a comprar-hi llibres. Però ignorava que haguessin celebrat l'aniversari amb l'obsequi del llibre de Sindreu. Gràcies per aquesta aportació, que em resulta molt curiosa.

    ResponElimina
  5. Galderich, Albert, Girbén,

    Moltes gràcies per aquests comentaris tan valuosos; m'han servit per conèixer una mica més la figura de Sindreu i, en general, confirmen la intuïció que he tingut des que m'he acostat a la seva obra i persona.

    ResponElimina
  6. Maite,

    Una de les gràcies dels blocs és la interactivitat que permet compartir coneixements. La publicació del comentari que t'ha fet l'Albert ens permet a tots gaudir d'unes reflexions que ens motiven més en l'obra d'en Sindreu.

    ResponElimina