dijous, 17 de desembre de 2009

"Ukiyo-e", Hokusai i el seu manga

Hokusai és un dels meus dibuixants preferits (i estic convençuda que comparteixo aquesta predilecció amb gairebé la resta de la humanitat). Era un artista que dibuixava tot el que veia, tot el que se li posava al davant. Adscrit a la filosofia de l’Ukiyo-e, sabia captar el moment únic, l’instant irrepetible i fugaç, amb tota la seva grandesa i complexitat.

A part dels seus famosos gravats del mont Fuji i de les grans onades, recollí en una pila  d'àlbums xilografiats –amb ànim enciclopedista per als seus alumnes– una immensa col·lecció  de sèries de dibuixos de tots els temes imaginables: plantes, peixos, cavalls, ombrel·les, rostres  humans, esports...

Aquests esbossos s’anomenen manga. Ignoro el punt de connexió amb els còmics manga  contemporanis, però és òbvia la influència que hi tingué, com també amb el bo i millor de  l’impressionisme i de l'art contemporani europeu (i jo afegiria, universal).

En deixo un tastet d'imatges de lluitadors, per anar fent boca. 

(continuarà)

2 comentaris:

  1. Ummm... Hokusais frescos! Que bé!
    Tot i que em miro amb peus de plom l'actual segona onada de japonisme, no penso el mateix de la primera.
    I, si m'admets un link impecable entre líquens i dibuixants japonesos clàssics (aquí de l'Hiroshige que tampoc era manco), mira't això:
    http://sironagatta.blogspot.com/2009/05/orxellers-i-buscadors-diwatake-pioners.html

    ResponElimina
  2. Uau!, el que he vist és molt bonic; m'ho miraré amb més calma. És que els dibuixants japos creen addicció. Quan en trobo no puc deixar de mirar-los. Sí, l'Hiroshige també és brutal!!

    ResponElimina